Google Ads (dawniej Google AdWords) – co to jest i jak działa? [VIDEO + TRANSKRYPCJA]

Tomasz Ramotowski

1. Wstęp

Cześć! System reklamowy Google Ads – co to jest, na czym polega i jakie możliwości reklamowe daje? O tym dowiesz się w dzisiejszym odcinku, zaczynamy!

2. Co to jest Google Ads?

Google Ads to zaawansowany system reklamowy udostępniony przez firmę Google dający ogromne możliwości reklamowe w internecie. W zależności od tego, co reklamujemy, jaką witrynę posiadamy, jaki cel chcemy osiągnąć i do kogo trafić, wybierać możemy spośród wielu typów kampanii. Do wyboru mamy: reklamy tekstowe, graficzne oraz wideo w wielu różnych konfiguracjach. Reklamy mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania, czyli bezpośrednio w Google lub sieci reklamowej, którą stanowią miliony witryn i aplikacji działających w ramach programu Google AdSense. Pora poznać te możliwości nieco bliżej.

3. Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania

Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania – to niewątpliwie najbardziej popularna możliwość reklamowa w Google Ads. To najlepsze wyjście, jeżeli chcesz, aby Twoje reklamy wyświetlały się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania w Google. Działa to w ten sposób, że reklamy wyświetlają się w momencie, gdy internauta wpisze słowo kluczowe, które dodane jest do Twojej kampanii. Wpływ na faktyczne wyświetlenie Twojej reklamy ma wynik jakości, budżet oraz typ dopasowania słowa kluczowego, ale o tym powiem więcej w kolejnych materiałach, gdy będę omawiał budowę i strukturę kampanii. Obecnie reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania mogą wyświetlać się nad wynikami organicznymi i są to maksymalnie 4 reklamy lub pod wynikami organicznymi. Reklama składa się z nagłówka, adresu URL, opisu i może być dodatkowo rozszerzona np. o linki do podstron czy adres siedziby.

4. Reklamy graficzne w sieci reklamowej

Reklamy graficzne w sieci reklamowej to bardzo fajne rozwiązanie dla wszystkich osób, które chcą zaprezentować swoją ofertę, firmę czy produkty w formie graficznej na wielu stronach internetowych. Do wyboru mamy standardową kampanię oraz kampanię w Gmailu, czyli dla użytkowników poczty internetowej firmy Google. Reklamy graficzne możemy albo utworzyć i przesłać do systemu Google Ads pamiętając o wymaganiach systemowych dotyczących na przykład wymiarów banerów, albo wykorzystać pewne ułatwienie ze strony Google i postawić na elastyczne reklamy displayowe. Polega to na tym, że przesyłamy do systemu obrazy oraz logo, tworzymy teksty reklamowe, a resztę robi za nas system. Nie musimy na przykład przygotowywać grafik we wszystkich rozmiarach. Dodatkowo reklamy elastyczne wyświetlane są jako reklamy natywne i dopasowują się do czcionki i charakteru witryny, na której będą się wyświetlać.

5. Zakupy Google

Zakupy Google – jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to bez wątpienia powinnaś, powinieneś zainteresować się możliwością tworzenia reklam produktowych z wykorzystaniem kampanii Zakupy Google. Do korzystania z tego typu kampanii poza samym kontem Google Ads potrzebujesz założyć konto na platformie Merchant Center, która umożliwia przesyłanie do Google danych o sklepie i produktach, które z kolei wykorzystywane są w systemie Google Ads do tworzenia reklam. Reklamy produktowe mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania Google oraz na witrynach partnerów w sieci wyszukiwania. Reklama składa się ze zdjęcia produktu, jego nazwy, ceny, adresu sklepu internetowego, opisu i kilku dodatkowych informacji. Reklamy produktowe nie wykorzystują dodanych na poziomie kampanii słów kluczowych, tylko korzystają z atrybutów, które zostały określone w pliku danych w Merchant Center. Warto zatem zadbać o jego poprawność. Fajne efekty można uzyskać, stosując tzw. remarketing dynamiczny, który pozwala na wyświetlanie internautom dokładnie tych produktów, które wcześniej przeglądali na Twojej stronie.

6. Reklamy wideo

Reklamy wideo – Google Ads umożliwia także tworzenie reklam wideo, które wyświetlać się mogą: w wynikach wyszukiwania na platformie Youtube, bezpośrednio w trakcie trwania innych wideo na youtubie, na stronach kanałów i stronie głównej Youtube, a także w sieci partnerów wideo w sieci reklamowej. Możemy wyróżnić kilka formatów reklam wideo.

6.1 Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia

Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia – to reklamy, które wyświetlają się przed filmem, w trakcie lub po jego zakończeniu na Youtube lub w sieci reklamowej. Odbiorcy mogą pominąć reklamę po 5ciu sekundach. Płatność w przypadku stawek CPV następuje wtedy, gdy użytkownik obejrzy co najmniej 30 sekund reklamy, lub całą reklamę, gdy jest ona krótsza niż 30 sekund lub wejdzie w jakąś interakcję z wideo. Warto zatem zadbać o to, aby ważny komunikat reklamowy pojawił się już w trakcie pierwszych 5 ciu sekund reklamy. Jeżeli oglądający pominie reklamę po 5ciu sekundach, to nic nie zapłacisz, czyli masz darmową reklamę. W przypadku stawek CPM płatność następuje za każde 1000 wyświetleń reklamy.

6.2 Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia

Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia – reklamy tego typu mogą trwać maksymalnie 15 sekund i nie mogą być pominięte. Wyświetlają się, podobnie jak te możliwe do pominięcia, przed, w trakcie lub po filmie na platformie Youtube oraz w sieci reklamowej. Płatność następuje za każde 1000 wyświetleń.

6.3 Reklamy Discovery

Reklamy Discovery – to reklamy, które wyświetlają się obok filmów, w wynikach wyszukiwania lub na stronie głównej Youtube na komórki. Reklamy składają się z tekstu i obrazu miniatury pobranego z wideo. Płatność następuje za każde kliknięcie w reklamę.

6.4 Reklamy w przerywniku

Reklamy w przerywniku – działają podobnie do reklam In-Stream bez możliwości pominięcia z tą różnicą, że mogą trwać maksymalnie 6 sekund, czyli dedykowane są krótkim przekazom reklamowym. Płatność następuje za każde 1000 wyświetleń.

6.5 Reklamy Out-Stream

Reklamy Out-Stream – to reklamy video na urządzenia mobilne, które wyświetlają się w witrynach partnerów i aplikacjach. Reklamy out-stream zaczynają się odtwarzać z wyłączonym dźwiękiem, a użytkownicy klikają reklamę, by wyłączyć wyciszenie. Płatność następuje wtedy, gdy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej 2 sekundy i odbywa się w modelu vCPM, czyli za każde tysiąc widocznych wyświetleń.

7. Reklamy aplikacji

Reklamy aplikacji – jeżeli jesteś właścicielem aplikacji i chciałbyś zwiększyć ilość jej pobrań i instalacji, to doskonałym rozwiązaniem dla Ciebie będą reklamy aplikacji w systemie Google Ads. Reklamy aplikacji wyświetlać się mogą w usługach Google takich jak wyszukiwarka, Google Play, Youtube czy sieć reklamowa Google. W przeciwieństwie do większości kampanii w systemie Google Ads w kapaniach promujących aplikacje nie trzeba projektować poszczególnych reklam. Wystarczy wpisać tekst, ustalić stawkę początkową oraz budżet a resztę zrobi za nas system, wykorzystując zasoby ze strony z informacjami o aplikacji w danym sklepie.

8. Podsumowanie

To tyle jeżeli chodzi o typy kampanii w Google Ads. Jak widzisz, system faktycznie daje ogromne możliwości reklamowe. W zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć, do wyboru masz reklamy tekstowe, graficzne czy video, a także te dedykowane sklepom internetowym czy promowaniu aplikacji. Ale to nie wszystko! W Google Ads masz możliwość tworzenia konkretnych i zaawansowanych grup odbiorców, wyświetlania reklam w określonych warunkach, np. tylko w wybranych godzinach w wybrane dni tygodnia czy stosowania remarketingu, czyli wyświetlania reklam osobom, które już były na Twojej stronie czy wykonały akcję, na której Ci zależy, np. Pobrali cennik czy ebook’a z Twojej strony. Jak uruchamiać i ustawiać konkretne kampanie opowiem w następnych odcinkach. Mam zatem nadzieję, że do zobaczenia!

O autorze

Tomasz Ramotowski
Cześć! Nazywam się Tomasz Ramotowski. Od ponad 7 lat zajmuję się marketingiem internetowym z naciskiem na pozycjonowanie stron, kampanie Google Ads (do niedawna Google AdWords) oraz analitykę. Pracuję z małymi i średnimi firmami w Polsce oraz za granicą. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług, zapraszam do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także

Brak produktów w sklepie a SEO

Co robić gdy produkty w Twoim sklepie stają się niedostępne? Które rozwiązanie będzie najkorzystniejsze z punktu widzenia SEO? O tym dzisiaj, zapraszam!

Wszystko co musisz wiedzieć o tytułach w SEO

Wszystko co musisz wiedzieć o tytułach w SEO! Jakie znaczenie mają w pozycjonowaniu? Jak wyglądają, na co wpływają i jak powinno się je tworzyć z myślą o lepszych pozycjach w wyszukiwarce?

Jak samemu uczyć się pozycjonowania stron?

Sprawdzone metody na samodzielną naukę pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google – jak zacząć, skąd czerpać wiedzę, czego warto się nauczyć? Odpowiedzi na te pytania w dzisiejszym wideo i wpisie.

Jak samemu pozycjonować stronę w Google? 5 kroków do zwiększenia widoczności!

5 kroków do zwiększenia widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google, które możesz zrobić sam.

Tomasz Ramotowski

Zapisz się do newslettera