Jak samemu uczyć się pozycjonowania stron?

Tomasz Ramotowski

Cześć! W dzisiejszym wpisie opowiem jak moim zdaniem najlepiej uczyć się samemu pozycjonowania stron. Zaczynamy!

Przede wszystkim na początku ustalmy, że nie będę opowiadał Wam, że musicie mieć analityczny umysł czy wykazywać chęć do ciągłego zdobywania wiedzy, tylko skupimy się na konkretnych umiejętnościach, konkretnych narzędziach, które niezbędne są albo bardzo potrzebne do wykonywania pracy pozycjonera.

Moim zdaniem dobry pozycjoner to osoba, która umie kompleksowo zająć się stroną internetową. Kompleksowo to znaczy zarówno umie wykonać audyt seo (audyt techniczny), czyli ocenić stopień przygotowania strony do pozycjonowania i rozpisać niezbędne zmiany do wprowadzenia, wie w jaki sposób powinny być przygotowywane treści na tę stronę, aby wspomóc działania pozycjonerskie i nie mam tutaj na myśli oczywiście umiejętności ładnego pisania, ponieważ jest to zadanie dla copywriterów czyli specjalistów w tej dziedzinie, mam tutaj na myśli po prostu umiejętność przekazania tego, w jaki sposób te treści powinny być przygotowywane, aby jak najlepiej wspomogły proces pozycjonowania strony i jak najlepiej przyczyniły się do wzrostu jej widoczności w wyszukiwarce. Do tego trzeba umieć przeanalizować działania konkurencji, określić jak należy prowadzić linkbuilding, czyli skąd i w jaki sposób pozyskiwać linki do naszej strony. Bardzo przydatne jest również opanowanie, chociaż w podstawowym zakresie, języka HTML czy PHP, co możemy wykorzystać na przykład do własnoręcznego wprowadzania prostych przeróbek na potrzeby optymalizacji danej strony internetowej. Umiejętności te przydadzą się również podczas tworzenia zaplecza pozycjonerskiego.

Jak wiecie pozycjonowanie to szereg czynności, które mają doprowadzić do zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, np. w Google. Czynności te możemy podzielić na te, które wykonujemy on-site czyli w obrębie strony internetowej i off-site, czyli te poza stroną.

W pierwszej kolejności omówię niezbędne w codziennej pracy narzędzia do prowadzenia działań on-site i off-site, czyli te, które będą nam potrzebne np. przy audycie strony internetowej jak i te niezbędne do działań poza stroną, np. do pozyskiwania odnośników czy analizy konkurencji. Część z tych narzędzi możemy oczywiście wykorzystywać zarówno badając naszą stronę jak i strony konkurencji, żeby zobaczyć co robią dobrze i zrobić to jeszcze lepiej.

Google Search Console

To darmowe narzędzie udostępnione przez firmę Google, które jest absolutnie niezbędne w codziennej pracy. Wykorzystuje się je do monitorowania strony, jej kondycji, widoczności, różnego rodzaju błędów, które się mogą pojawić, analizy linków przychodzących, a także do wspomagania indeksowania nowych treści, np. poprzez przesłanie mapy witryny czy ręczne zgłaszanie adresów URL. Tutaj przeczytasz więcej o tym jak podpiąć Google Search Console i jakie daje korzyści naszej stronie.

Google Analytics

To narzędzie analityczne, również udostępnione przez firmę Google i również darmowe a w mojej opinii niezbędne w pracy pozycjonera, zwłaszcza jeżeli chcesz pewne rzeczy robić w bardziej przemyślany i potwierdzony danymi sposób. Z wykorzystaniem Google Analytics możesz analizować zachowanie użytkowników na stronie. Skąd przychodzą, co robią, czy realizują Twoje cele i czy dochodzi do konwersji. Określisz czy ruch organiczny sprzedaje, a Twoje działania przynoszą finansowe korzyści Tobie lub Twoim klientom. W zależności od wyników możesz zmieniać swoją strategię i np. stawiać na pozycjonowanie innych słów kluczowych niż dotychczas. Tutaj przeczytasz więcej o analityce internetowej.

Screaming Frog

Screaming Frog to rozbudowane narzędzie do crawlowania stron internetowych, czyli ich skanowania i zbierania wielu istotnych dla pozycjonowania informacji. Jest wykorzystywane przy technicznej optymalizacji stron internetowych. Pozwala w szybki sposób namierzyć i zdiagnozować wiele popularnych problemów, np. z blokowaniem indeksacji, linkami kanonicznymi, nagłówkami czy różnego rodzaju duplikacjami. Istnieją oczywiście alternatywy dla Screaming Frog’a np. Sitebulb czy DeepCrawl.

Screaming Frog analiza strony internetowej

Planer słów kluczowych Google

To kolejne narzędzie udostępnione przez firmę Google, które do pełnego działania wymaga uruchomionej kampanii Google Ads, zatem nie do końca jest darmowe. W darmowej wersji zobaczymy okrojone dane. Planer wykorzystywany jest do badania potencjału słów kluczowych. Możemy podejrzeć w nim, jak często dane słowo kluczowe jest wyszukiwane w wyszukiwarce i na tej podstawie dobierać wartościowe hasła do pozycjonowania strony. Sprawdzimy jak zmieniają się trendy dla danego słowa, czyli jak ilość wyszukań zmienia się w czasie. System dodatkowo podpowie słowa kluczowe, o których mogliśmy nie pomyśleć. Potencjał słów możemy badać oczywiście dla różnych języków i lokalizacji. Możemy wykorzystać również opcję podglądu reklam, żeby sprawdzić, które strony internetowe wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania dla haseł, które nas interesują w różnych lokalizacjach i językach.

SEMSTORM, SENUTO

To dwa polskie i największe narzędzia do analizy słów kluczowych. Korzystając z nich podejrzysz, na jakie słowa kluczowe widoczna jest dana strona internetowa i jak zmieniała się jej widoczność na przestrzeni ostatnich lat. Widoczność możesz analizować np. na poziomie danej podstrony i w ten sposób namierzać słowa kluczowe z potencjałem, czyli takie, które zajmują wysokie pozycje i czasami można w dosyć łatwy sposób je poprawić. Korzystając z podpowiedzi słów kluczowych zaplanujesz publikację contentu na stronie, aby pokryć jak najwięcej słów kluczowych w danym temacie. Narzędzia mają dużo ciekawych opcji, z którymi warto się zapoznać.

SEMSTORM analia strony

SURFER SEO

To kolejne polskie narzędzie, które jest bardzo pomocne przy planowaniu contentu. Zarówno na poziomie analizy jak i już samego pisania czy przygotowywania wytycznych dla copywriterów. W łatwy sposób możemy porównać wiele istotnych dla pozycjonowania elementów treści stron wyświetlających się w wynikach. Poznamy np. średnią liczbę znaków, nagłówków czy nasycenie słowem kluczowym stron, które zajmują wysokie pozycje dla interesującej nas frazy. W ten sposób możemy zaplanować optymalizację już istniejących treści lub określić, w jaki sposób muszą być przygotowywane np. kolejne artykuły na bloga.

Narzędzia do monitorowania pozycji

Pozycjonując stronę, niezwykle istotne jest mierzenie efektów naszej pracy. W pozycjonowaniu celem jest oczywiście poprawienie pozycji określonych słów kluczowych. Zatem musimy te pozycje monitorować i do tego również wykorzystujemy narzędzia. Zaznaczę tylko, że ręczne sprawdzanie nie jest dobrym rozwiązaniem i może wprowadzić nas w błąd. Narzędzi do monitorowania pozycji jest na rynku sporo – od wspomnianych przed chwilą SENUTO i SEMSTORM, które mają tę funkcję jako dodatkową, przez narzędzia stricte do monitoringu jak Stat4Seo, WebPozycja, ASPS czy SeoStation.

Ahrefs, Majestic itd.

To z kolei narzędzia do analizy linków przychodzących do strony. Korzystając z wcześniej wspomnianego Google Search Console przeanalizujesz linki, ale tylko te prowadzące do Twojej witryny. Jeżeli chcesz zobaczyć skąd i jak linki pozyskuje Twoja konkurencja to potrzebujesz narzędzi takich jak właśnie Ahrefs czy Majestic. Linki są w pozycjonowaniu kluczowe więc w sumie ciężko sobie wyobrazić pracę pozycjonera bez tego typu narzędzi. Niestety mają one swoje wady i mogą zostać zablokowane w pliku .htaccess czy robots.txt więc na pewno nie zobaczymy wszystkich linków konkurencji, ale są niezwykle pomocne w namierzaniu wartościowych miejsc, z których warto je pozyskać. Aby uzyskać maksymalnie dużo linków, warto korzystać z kilku tego typu narzędzi, zawsze istnieje szansa, że ktoś zapomniał zablokować jedno z nich.

Narzędzia do zdobywania linków

Bardzo istotnym elementem pozycjonowania jest oczywiście pozyskiwanie odnośników prowadzących do naszej strony. Linki pozyskiwać możemy w sposób ręczny, np. z wykorzystaniem platform do kupowania artykułów sponsorowanych czy pisząc na forach internetowych, linkując do naszej strony, jak i możemy ten proces częściowo lub całkowicie zautomatyzować. Narzędzia, które warto znać to na pewno ZennoPoster, Xneolinks, XRumer i w sumie wiele innych. Niektóre wykorzystywane są do linkowania bezpośredniego inne do linkowania zaplecza, czyli sieci własnych stron internetowych wykorzystywanych do pozycjonowania innych. Sam temat linkowania i wykorzystywania tego typu narzędzi jest bardziej skomplikowany i nie będę go omawiał bardziej w tym wpisie.

OK wydaje mi się, że przebrnąłem przez najważniejsze narzędzia, które wykorzystywane są w codziennej pracy pozycjonera. Na pewno warto zainteresować się również innymi, np. alternatywnymi dla tych dzisiaj wymienionych, czy do innych celów jak np. PageSpeed Insights, czy GTmetrix do badania szybkości ładowania witryny, Mobile-Friendly Test do sprawdzenia, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Do tego dochodzą różne przydatne wtyczki do przeglądarek jak: Redirect Path, SEOquake, Keywords Everywhere.

Myślę, że wspomniane dzisiaj narzędzia stanowią naprawdę solidną podstawę, a ich opanowanie w stopniu średnio zaawansowanym będzie bardzo przydatne i potrzebne.

Przejdźmy zatem do tego jak uczyć się pozycjonowania stron, czyli skąd pozyskiwać wiedzę na temat optymalizacji strony, jej analizy, namierzania błędów, co w ogóle jest błędem, a co nie jest, jakie są dobre praktyki, jak analizować konkurencję, w jaki sposób pozyskiwać linki do strony, jak tworzyć zaplecze i wiele innych?

Jeżeli miałbym się dzisiaj uczyć pozycjonowania od zera, to zdecydowanie postawiłbym na kursy, szkolenia i książki. Z prostego powodu, tam będzie sensownie poukładana wiedza potrzebna i przydatna w pozycjonowaniu stron. W ten sposób dowiemy się w ogóle, na co powinniśmy zwracać uwagę, poznamy najczęstsze błędy i sposoby ich rozwiązywania. Dopiero gdy posiądziemy tę wiedzę, możemy sensownie zająć się obsługą dzisiaj wspomnianych narzędzi, bo tak, niestety wyniki zwracane przez narzędzia wymagają naszej analizy. A żeby ją przeprowadzić, musimy wiedzieć jak być powinno i jak jest poprawnie.

Obsługi narzędzi możemy się uczyć również na różnych kursach, korzystając z materiałów video udostępnianych przez twórców tych narzędzi czy specjalistów dzielących się swoją wiedzą, licznych samouczków oraz webinarów. Zdarza się, że czasami sami musimy dojść do tego jak wykorzystać najlepiej dane narzędzie, np. do pozyskiwania linków, bo nikt się nie będzie chciał z nami swoimi trikami podzielić. Zatem w nauce obsługi narzędzi potrzeba dużo praktyki.

Uzupełniać wiedzę możemy na licznych forach i grupach dyskusyjnych o pozycjonowaniu. Do najbardziej znanych należą forum.optymalizacja.com, czyli forum PIO, grupa SEO/SEM Polska, czy TakaBranżaSEO. Nie możemy zapominać o licznych blogach – tutaj polecam Planetę SEO, czyli serwis, który agreguje wpisy z różnych blogów o marketingu. Możemy łatwo i szybko w jednym miejscu sprawdzić czy pojawiło się dla nas coś ciekawego.

Kolejną dobrą rzeczą są konsultacje ze specjalistą. Jeżeli nie chcemy zlecić pozycjonowania agencji czy freelancerowi i chcemy robić to sami, ale nie mamy pewności co i jak powinno być zrobione, możemy skorzystać z konsultacji i otrzymać wskazówki od specjalisty.

Jeżeli nie chodzi nam o pozycjonowanie stron na własne potrzeby, tylko myślimy o tym, żeby na tym zarabiać, to zdecydowanie polecam zainteresować się stażem, praktykami i pracą w firmie, która świadczy takie usługi dla swoich klientów. W takim miejscu rozwiniemy się najszybciej, poznając realne problemy i ich rozwiązania. Jeżeli trafimy na fajnego przełożonego, który będzie miał czas i chęci na podzielenie się swoją wiedzą to zdecydowanie skrócimy czas nauki przynajmniej na tym podstawowym poziomie.

Na końcu muszę oczywiście wspomnieć, że najlepszym sposobem na naukę jest rzecz jasna praca na żywym organizmie. Polecam każdemu stworzyć swoją prostą stronę internetową np. na WordPress’ie i próbować ją pozycjonować, stosując rozwiązania i narzędzia, których obsługi się nauczyliśmy.

Na dzisiaj to już wszystko. Mam nadzieję, że wpis będzie dla Was przydatny. Do następnego!

O autorze

Tomasz Ramotowski
Cześć! Nazywam się Tomasz Ramotowski. Od ponad 7 lat zajmuję się marketingiem internetowym z naciskiem na pozycjonowanie stron, kampanie Google Ads (do niedawna Google AdWords) oraz analitykę. Pracuję z małymi i średnimi firmami w Polsce oraz za granicą. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług, zapraszam do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także

Brak produktów w sklepie a SEO

Co robić gdy produkty w Twoim sklepie stają się niedostępne? Które rozwiązanie będzie najkorzystniejsze z punktu widzenia SEO? O tym dzisiaj, zapraszam!

Wszystko co musisz wiedzieć o tytułach w SEO

Wszystko co musisz wiedzieć o tytułach w SEO! Jakie znaczenie mają w pozycjonowaniu? Jak wyglądają, na co wpływają i jak powinno się je tworzyć z myślą o lepszych pozycjach w wyszukiwarce?

Jak samemu pozycjonować stronę w Google? 5 kroków do zwiększenia widoczności!

5 kroków do zwiększenia widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google, które możesz zrobić sam.

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google – Tutorial Google Search Console

Z artykułu dowiesz się jak dodać stronę do wyszukiwarki Google z wykorzystaniem Google Search Console i jak usprawnić proces jej indeksacji.

Tomasz Ramotowski

Zapisz się do newslettera