Wszystko co musisz wiedzieć o tytułach w SEO
Cześć! W dzisiejszym wpisie poruszymy temat tytułów w SEO. Jakie znaczenie mają tytuły w pozycjonowaniu? Jak wyglądają, na co wpływają i jak powinno się je tworzyć z myślą o lepszych pozycjach w wyszukiwarce? O tym w dzisiaj. Zaczynamy!
Spis treści
1. Wstęp
Zacznijmy od początku – tytuł nadajemy każdej podstronie naszego serwisu internetowego. Jego zadaniem jest pomóc zarówno robotom wyszukiwarki zrozumieć czego dotyczyć będzie ta część naszej strony, jak i również wskazać użytkownikom czego mogą się spodziewać po kliknięciu w dany wynik w wyszukiwarce. Tytuły nadajemy poprzez zastosowanie znacznika HTML <title> w sekcji <head> w kodzie danej podstrony.
<html> <head> <title>seo</title> </head> </html>
Tytuły w SEO są bardzo istotne i wpływają na pozycje słów kluczowych. Do tego stopnia, że nieraz sama optymalizacja tytułów przyczyniała się do znacznego wzrostu pozycji. Wpływają one również na CTR, czyli współczynnik klikalności z wyników wyszukiwania, ponieważ są widoczne i najmocniej wyeksponowane w Google po wpisaniu danego słowa kluczowego. Poprawnie skonstruowany tytuł ma zatem nie tylko wpływ na pozycjonowanie ale również na to, czy użytkownicy będą wybierać naszą stronę spośród tych, które im się wyświetlą.
2. Jak sprawdzić tytuł?
Zacznijmy od tego jak sprawdzić jaki tytuł ma dana podstrona? Możemy to podejrzeć w bardzo prosty sposób, np. najeżdżając kursorem myszki na daną kartę w przeglądarce. Inna metoda to wejście w kod źródłowy podstrony, np. prawym klawiszem myszy „pokaż źródło strony” lub zastosowanie skrótu „ctrl + u” i wyszukanie w kodzie strony znacznika <title>. Żeby nie tracić czasu na przewijanie możemy ponownie skorzystać ze skrótu, tym razem „ctrl + f” i zacząć wpisywać <title>.
O czym musisz pamiętać tworząc tytuły dla swojej strony internetowej:
3.1 Długość tytułu
Pierwszą ważną kwestią wymagającą omówienia jest długość tytułu. Tytuł może mieć maksymalną długość aktualnie określoną w pikselach, która wynosi 600 pikseli na urządzeniach desktopowych, natomiast na urządzeniach mobilnych ta wartość jest zmienna i wynika to z tego, że tytuły wyświetlają się na nich najczęściej w jednej lub dwóch linijkach.
Jeżeli nie zmieścimy się w pikselach, to nasz tytuł zostanie ucięty i nie wyświetli w całości. Google wyświetla całe wyrazy, więc jeżeli np. nasz ostatni wyraz z tytułu przekroczy tę barierę pikseli, to Google nie utnie go, np. w połowie, tylko utnie cały wyraz i wstawi wielokropek. Problematyczne w określeniu optymalnej długości tytułu jest to, że każda litera zajmuje inną szerokość wyrażoną w pikselach i ciężko określić złoty przedział, ponieważ wiele zależy np. od języka, w którym piszemy czy liter, których użyjemy. Niemniej, w większości przypadków ok. 60-65 znaków w tytule będzie optymalne. Najlepiej skorzystać w tym celu z narzędzi, np. darmowego: https://technicalseo.com/tools/google-serp-simulator/, w którym możemy przetestować czy nasz tytuł zostanie ucięty czy wyświetli się w całości. Oczywiście nasze tytuły mogą być dłuższe i możemy do tego doprowadzać świadomie wybierając taką opcję. To, że tytuł nie wyświetli się w całości, nie oznacza że roboty Google go nie zobaczą i nie wezmą pod uwagę. Niemniej, zalecam aby robić to świadomie, wiedzieć w którym momencie tytuł zostanie ucięty (jeżeli doprowadzamy do takiej sytuacji) i tak go przemyśleć, żeby zawrzeć wszystkie istotne dla użytkownika informacje przed tym ucięciem.
3.2 Słowa kluczowe w tytule
Tytuł musi zawierać słowa kluczowe. Każda albo prawie każda podstrona w Twoim serwisie powinna mieć przypisane do niej słowa kluczowe, na które chcesz tę daną podstronę pozycjonować. Najważniejsza fraza lub kilka z nich (jeżeli da się to zrobić w sposób naturalny) musi znaleźć się w tytule i to najlepiej zaraz na samym początku. Nie nazwa firmy tylko najważniejsze słowo kluczowe!
3.3 Unikalne tytuły
Każda podstrona powinna mieć swój unikalny, oryginalny tytuł. Nie doprowadzaj do sytuacji, w której różne podstrony mają te same tytuły. Jeżeli prowadzisz np. sklep internetowy i dana kategoria ma paginację, to dodawaj w tytule informację, na której stronie kategorii aktualnie się znajdujesz, np. „zabawki dla dzieci strona 1”, „zabawki dla dzieci strona 2” itd.
3.4 Tytuł zgodny z treścią podstrony
Tytuł powinien odzwierciedlać to, co znajduje się na danej podstronie. Najczęściej jako tytuły stosuje się równoważniki zdań. Funkcją tytułu jest krótka informacja o tym, co znajduje się na danej podstronie, np. jak na jednej z moich podstron „Pozycjonowanie stron Kraków – skuteczne SEO – Tomasz Ramotowski„. Wiadomo o co chodzi, czego można się spodziewać, jest zawarta najważniejsza dla mnie fraza.
3.5 Tytuł SEO a tytuł redakcyjny
Tytuł SEO nie musi być taki sam jak tzw. tytuł redakcyjny. Ze względu na ograniczenie w ilości znaków w wynikach wyszukiwania naturalne jest to, że nie możemy sobie pozwolić na bardzo rozbudowane tytuły SEO, ponieważ po prostu nie wyświetlą się one w całości. Natomiast na naszej stronie tytuły np. wpisów na blogu mogą już być bardziej rozbudowane i dokładniej opisywać co znajdziemy w treści. Content na naszej stronie jest niezwykle ważny i również powinien być zoptymalizowany pod pozycjonowanie, więc nasz tytuł określony w znaczniku <title> może, nie musi, ale może być różny od tego co się wyświetla jako tytuł po wejściu na daną podstronę.
Dlaczego o tym wspominam? Z prostego powodu! Często tytuły SEO są automatycznie zaciągane np. z tytułu naszego wpisu na blogu, jeżeli mamy stronę na WordPressie. Nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie, tytuły mogą się od siebie różnić i zachęcam do przeanalizowania tego u siebie.
UWAGA!
Na koniec warto dodać, że wyszukiwarka Google może czasami wyświetlić inny tytuł niż ten, który ustawiliśmy. Wynikać to może z napotkania różnego rodzaju błędów, problemów na stronie lub gdy Google po prostu uzna, że tytuł, który zaproponuje lepiej odpowiada intencji użytkownika niż ten, który samodzielnie ustawiliśmy. Niestety, w ostatnim czasie Google coraz częściej ignoruje to co wstawimy w znaczniku <title>i wyświetla tytuły po swojemu. Niemniej, tytuł SEO dalej jest istotnym czynnikiem rankingowym, wpływającym na uzyskiwane pozycje w wyszukiwarce i należy poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi.