Marketing internetowy – najpopularniejsze możliwości reklamowe [VIDEO + TRANSKRYPCJA]

Tomasz Ramotowski

Wstęp

Cześć! Nazywam się Tomasz Ramotowski. Od ponad 7 lat zajmuję się marketingiem internetowym, z naciskiem na pozycjonowanie, kampanie Google Ads, czyli do niedawna AdWords oraz analitykę. To pierwszy film na tym kanale. Kanale o marketingu internetowym, a więc wypadałoby w pierwszej kolejności, odpowiedzieć sobie na pytanie – jakie są najbardziej popularne możliwości reklamowe w internecie? Zaczynamy!

Marketing internetowy

Marketing internetowy to niewątpliwie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi marketingu głównie dlatego, że internet to po prostu przepotężne narzędzie, firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę i przeznaczają coraz większe budżety reklamowe. Działania w marketingu internetowym zmierzają do zwiększenia widoczności firmy w internecie, a najczęściej wykorzystywanym w tym celu narzędziem jest oczywiście strona internetowa. Zatem, jakie są najbardziej popularne możliwości reklamowe w internecie?

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie, zwane również bardzo często SEO z angielskiego search engine optimisation, to po prostu szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach, takich jak Google, Yahoo czy Bing. Google to rzecz jasna najważniejsza wyszukiwarka na rynku polskim zgarniająca ponad 90% ruchu internautów. Pozycjonowanie składa się z wielu elementów, spośród których wyróżnić możemy na przykład: dobór słów kluczowych, czyli wyrażeń związanych z naszym biznesem, na które chcemy, aby nasza strona internetowa wyświetlała się wysoko w wynikach; optymalizacja strony, czyli odpowiednie przeróbki w jej kodzie, tak aby dostosować ją do wymogów algorytmów wyszukiwarek i umożliwić jej pozycjonowanie; czy pozyskiwanie linków, czyli odnośników z innych stron do naszej, co dla Google może być sygnałem, że skoro inni odsyłają do nas, to musimy albo przynajmniej powinniśmy publikować wysokiej jakości, wartościowe treści. Wszystkie te działania mają na celu maksymalne wywindowanie naszej strony internetowej na jak najwięcej słów kluczowych na jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

Google Ads, czyli do niedawna Google AdWords to system reklamowy udostępniony przez firmę Google, który daje ogromne możliwości. Możemy wykorzystywać, na przykład: reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania, reklamy video w serwisie YouTube, reklamy graficzne, banery wyświetlające się na wielu stronach internetowych, współpracujących w ramach programu Google AdSense, czyli programu zrzeszającego właścicieli stron internetowych, którzy chcą zarabiać na udostępnianiu u siebie przestrzeni reklamowej. Możemy tworzyć reklamy na poczcie Gmail. Możemy wykorzystywać remarketing, czyli wyświetlać reklamy osobom, które już były na naszej stronie internetowej i na przykład wykonały akcję, na której nam zależy. Możemy wykorzystać reklamy dla sklepów internetowy, czyli reklamy produktowe w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, możemy tworzyć grupy odbiorców i udostępniać, wyświetlać reklamy wyłącznie osobom, które korzystają na przykład z danych urządzeń bądź są w określonym wieku czy płci. Innymi słowy, dla każdego coś dobrego.

Content marketing

Content marketing, czyli marketing treści, to strategia polegająca na docieraniu do nowych klientów poprzez publikowanie wysokiej jakości, wartościowych i atrakcyjnych treści. Content marketing może być prowadzony zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Wewnętrznie, na przykład w formie bloga firmowego podpiętego do domeny, a zewnętrznie, na przykład w formie artykułów sponsorowanych publikowanych na innych stronach internetowych. Content marketing może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim pomaga budować wizerunek eksperta i zaufanie do naszej marki bądź osoby. Wspomaga również pozycjonowanie, przy przemyślanym pozyskiwaniu odnośników do naszej strony internetowej.

Social media

Social media: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Linkedin i wiele, wiele innych to kopalnia możliwości reklamowych dla Twojej firmy. To doskonałe miejsce, aby gromadzić fanów Twojej marki, tworzyć społeczność, pokazać ludzką twarz twojego biznesu. Klienci coraz częściej wolą robić interesy z ludźmi, a nie z firmami i to właśnie w social media możesz pokazać się od tej drugiej strony. To również doskonałe miejsce do bezpośredniego kontaktu ze swoimi klientami. Dodajmy do tego ogromne możliwości reklamowe, podobnie jak w systemie Google Ads: reklamy graficzne, reklamy video, bardzo rozwinięte możliwości tworzenia grup odbiorców – po zainteresowaniach, danych demograficznych czy wieku.

Email marketing

Email marketing, czyli po prostu marketing z wykorzystaniem poczty internetowej. Często spotykam się ze stwierdzeniem, że email marketing to już przeżytek, nikt teraz nie otwiera, nie czyta maili reklamowych, a już na pewno nikt z ich wykorzystaniem nic nie kupuje. Absolutnie się z tym stwierdzeniem nie zgadzam, a większość niepowodzeń tłumaczę złą jakością bazy adresów mailowych. To naprawdę robi ogromną różnicę, gdzie wysyłasz swoje maile. Jeżeli kupiłeś za 100zł bazę nie wiadomo jakiego pochodzenia z milionem adresów, to raczej wiadomo, że Twoja kampania jest skazana na porażkę, ale jeżeli jest to Twoja baza, baza adresów mailowych ludzi, którzy są Twoimi klientami bądź są Twoimi czytelnikami i zapisali się poprzez newsletter na Twojej stronie internetowej, to taka baza jest już o wiele bardziej wartościowa. Oczywiście, to co wysyłasz i w jakiej formie jest również bardzo ważne.

Marketing szeptany

Marketing szeptany jest dosyć często utożsamiany z gromadzeniem fałszywych, pozytywnych opinii na temat danej marki, produktów bądź usług, które oferuje. Jest często wykorzystywany również do wręcz agresywnego pozyskiwania linków do pozycjonowanej strony internetowej. Pierwotnie, ale także dzisiaj, jego zadaniem powinno być: wywoływanie dyskusji prowokowanie rozmów na konkretne tematy, wywoływanie pozytywnych odczuć u odbiorców, a także oficjalna pomoc przy wyborze produktów czy rozwiązywaniu problemów. Prowadzony w nienachalny i przemyślany sposób może przynieść firmie wiele korzyści.

Video marketing

Video marketing, jak sama nazwa wskazuje, to strategia reklamowa, której cele realizuje się z wykorzystaniem materiałów video. Nie od dziś wiadomo, że treści wizualne o wiele bardziej przyciągają i angażują odbiorców, a video pozwala dodatkowo na przemycenie ładunku emocjonalnego, który chcemy wywołać. Marketing z wykorzystaniem materiałów filmowych służy promocji marki, pomaga budować świadomość o jej produktach i usługach, a także wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Video marketing zwłaszcza w dobie mediów społecznościowych rozwija się niezwykle szybko. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że w porównaniu do reklamy w telewizji, jest znacznie tańszy, a zdecydowanie lepiej zapada w pamięć odbiorcy w porównaniu do innych klasycznych form reklamy. Video możesz wykorzystywać w mediach społecznościowych, na YouTubie i wielu, wielu innych platformach, nawet za darmo.

Współpraca z influencerami

Współpraca z blogerami i influencerami, czyli tak zwanymi liderami opinii. Osobami, które zarabiają na publikowaniu treści w internecie, staje się powszechnym zjawiskiem. Marka, która zdecyduje się na współpracę z influencerem, może zyskać dodatkowy rozgłos, zwiększyć swoją rozpoznawalność, swoją wiarygodność, a także bardzo często znacznie zwiększyć sprzedaż reklamowanego produktu, ale jednocześnie ponosi pewnego rodzaju ryzyko z ewentualnym nietrafieniem z influencerem. Dlatego, niezwykle ważne jest, aby do współpracy dobrać osobę, która uwiarygodni i pasuje do konkretnego produktu, który chcemy reklamować. Influencerzy zazwyczaj tworzą bardzo lojalną społeczność, którą niezwykle trudno stworzyć będąc klasyczną firmą, dlatego współpraca z nimi może przynieść bardzo dużo korzyści.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny to po prostu model promocji produktów bądź usług, pozwalający zarabiać internautom na sprzedaży cudzych produktów. Działa to w ten sposób, że na przykład jest sklep internetowy z częściami dla motocyklistów. Decyduje się na otwarcie swojego programu partnerskiego, aby zwiększyć sprzedaż. Do tego programu mogą zapisywać się różne osoby. Pobierają przygotowane wcześniej banery oraz linki i umieszczają na swoich stronach internetowych czy blogach. Jeżeli jakieś internauta wejdzie na takiego bloga, kliknie w baner czy w link, przyjdzie do sklepu i dokona zakupu, to wówczas właściciel tej strony internetowej zarabia prowizję. Wszystkie strony są zadowolone, sklep internetowy z dodatkowej sprzedaży, bloger z dodatkowego dochodu oraz internauta ze swojego zakupu. Korzystać z programów partnerskich może praktycznie każdy, ale niewątpliwie trzeba spełnić pewien warunek i mieć po prostu komu reklamować te produkty. Dlatego zdecydowanie łatwiej jest osobom, które tworzą swoją społeczność, na przykład blogerom czy influencerom. Programy partnerskie wykorzystywane są najczęściej do sprzedaży produktów wysokomarżowych, dzięki czemu wynagrodzenia potrafią być naprawdę na zadowalającym poziomie, przez co niektóre strony internetowe czy działania, powstają od samego początku z myślą o udziale w programie partnerskim.

Podsumowanie

Na dzisiaj to już wszystko. Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem i opowiedziałem o najbardziej popularnych możliwościach reklamowych w internecie. Oczywiście, samych możliwości reklamowych jest znacznie więcej, ale dzisiaj miały być te najbardziej popularne. Bardzo dziękuję za uwagę. Mam nadzieję, że ci się podobało i widzimy się już niedługo w następnym odcinku. Do zobaczenia, cześć!

O autorze

Tomasz Ramotowski
Cześć! Nazywam się Tomasz Ramotowski. Od ponad 7 lat zajmuję się marketingiem internetowym z naciskiem na pozycjonowanie stron, kampanie Google Ads (do niedawna Google AdWords) oraz analitykę. Pracuję z małymi i średnimi firmami w Polsce oraz za granicą. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług, zapraszam do kontaktu!

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także

Jak samemu pozycjonować stronę w Google? 5 kroków do zwiększenia widoczności!

5 kroków do zwiększenia widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google, które możesz zrobić sam.

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google – Tutorial Google Search Console

Z artykułu dowiesz się jak dodać stronę do wyszukiwarki Google z wykorzystaniem Google Search Console i jak usprawnić proces jej indeksacji.

5 najczęstszych błędów w SEO i co z nimi zrobić

Z artykułu dowiesz się z jakimi pięcioma najczęstszymi błędami w SEO się spotykam i jak możesz je rozwiązać.

Indeksowanie strony w Google

Z artykułu dowiesz się co to jest indeksowanie strony w Google, ile trwa i jak je usprawnić.

Tomasz Ramotowski

Zapisz się do newslettera